Archive for 2010. február

Na,most akkor hány izmunk van?

február 28, 2010

Elhangzott a kérdés, és nincs pontos válasz.

Azt természetesen meg lehet mondani, hány izmot tart számon pölö

a Tarsoly Emil-féle anatómia: 350

a régebbi kiadású Emberi Test: 250

újabb bátrabbak: 420,

valamint netes tájékozódással találtam 650-et is.

emlékeim szerint a sima járáshoz kb.200 izmot aktiválunk. (ha közben nincs nálunk kettlebell vagy nem kacsintgatunk)

Miért ez a bizonytalanság-eltérés?

Régebben vala a vörös és a fehér izomzat, Balogh Ildikó Kineziológia-könyvében már 3 kategória szerepel, harmadik a kevert típus.

Az izmok “számolása” attól függ, milyen izmokat is szeretnénk megszámolni? (tétel: morfológiai és funkcionális szempontból megkülönböztetünk váz-sima-és szívizomzatot.) Ha csak a vázizmokat tekintjük, akkor 270-et szoktak tanítani (hogy miért nem mondjuk 273,gőzöm sincs) , de megmondom őszintén, sose számoltam meg, mennyi volt,amit meg kellett tanulni,mert nagyon sok volt, és ráadásul mindig újratanulom.

Izomnak tekintjük-e a szívet például, ugye. A szívizomnak olyan az irányítása, hogy kis ingerületre az egész összehúzódik, így akkor lehetne ez a szervünk is egy izom.De akkor a billenytűkre mit mondok, ha kezdek belegondolni?

A 270-es definíció úgy érvényes, amennyiben az izmot,mint perimysiummal körülvett összefogott izomrostkötegként határozzuk meg, amely a mozgásrendszer aktív részét képező (milyen vicces definíció. arra utal, hogy más anatómiai képleteket mozgat, pl. a csontokat, amelyek nem képesek contractióra) szerkezetileg-működésileg jól elkülöníthető különálló tag.

Jó kérdés, hogy pl. az aponeurosisokat izomnak tekintjük-e, mert van olyan szakirodalom, amely az aponeurózisokat egyértelműen fasciaként értelmezi (az aponeurózis széles, lemez alakú “izom”, amely bőnyével rögzül a csontokon, ellentétben a klasszikus vázizmok bevett gyakorlatán,miszerint van hasuk, és van rögzítő inas rész-általában.), de ha fascia lenne, akkor nem emelné ki Szentágothai is, hogy dilemmás a kettő kategorizálása, meg nem is adtak volna neki másik nevet. Kérdés ugye itt, hogy miből van, és miként funkcionál.

Ott van pl. a platysma, aki akármilyen röhejesen “nyakbőrizom”-nak mondja Magát, beesett az izmok nyilvántartásába (szerintem helyesen, bár a véleményemet nem kérdezték 😀 )

A legmurisabb kis izom,illetve nem is egy ,hanem nagyon sok, a szőremelő (v. merevítő) izom/izmok, simaizmok amúgy, vegetatív beidegzéssel, tehát vázizomnak nem vázizom, a mm. arrectores pilorum.Vannak emberek,akik egész életükben ezt a lilliputi, de nagyon izgi kis dolgot kutatják 🙂

AP jelzéssel itt ezen a képen szépen látható is. De,ha pl. a szőrmerevítő izmainkat is megszámoljuk,és az izmok közé soroljuk (most már csak viccelek) akkor valami leírhatatlanul nagy szám jön ki 😀

Na, most akkor hány izmunk van? 🙂

Z-Health, I-phase, biofeedback

február 28, 2010

1. Nagy köszönet ismét Gabinak és Péternek a kiváló szemináriumért. Mióta ismerem Őket, nagyon szeretek Tőlük tanulni, következetes,világos és nagyon humoros előadásmódjuk miatt is, és persze a tartalom miatt is.

2. Lassan kb. egységgé (szeletkévé) állnak össze a Morzsák, amelyeket a Zé világából kaptunk sorozatban. Ez az okítós alkalom kevesebb gyakorlatot,több összevonó-asszociációkat kereső magyarázatot tartalmazott.

3. Egyik téma volt az edzésterv stb. Nem keverendő össze a kitűzött célokkal 🙂 nagyon megnyugtató volt hallani egy csomó dolgot, amely szerint kb.jó úton járok. Vagyis az,hogy minden edzésen adaptálom a kitűzött programot,ha szükséges, a résztvevők éppeni állapotához. A sajátomhoz már régen,de ezt mindig úgy értelmeztem magam számára, hogy bele kell nyugodnom az öntörvényűségembe.

4. Nagyon örültem Gabi tökfőzelékszagos példájának, mert helyretette,hogy az annyit emlegetett amygdala pl. szaglóingerekre is reagáló központ is, sőt, nagyon az. A szaglóhám és a szaglásmemória pedig egy máig rejtélyes területe az idegek működésével foglalkozó tudománynak (és sokan húzzák a szájukat érthetően,mert a ma Magyarországon aromaterápiának minősített kezdeményezések legnagyobb része még viccnek se minősíthető idiótaság- és kevesen tudnak arról, hogy miután komoly eredmények születtek Szegeden az édekömény,kamilla, menta hatásairól (124 oldal a cikk 🙂 ), az ezirányú vizsgálódások AKÁR mozgásszervi/ kineziológiai aspektusokkal is kapcsolatot mutathatnak)

5. A BIOFEEDBACK.erről eddig ennyit tudtam, de jelentését megadhatjuk kb. bizonyos “test-visszajelzések” kifejezéssel is, vagyis pl. milyen lesz néhány mérhető mozdulatsor bizonyos gyakorlatok ellőtt ill. után? Spotlight arra,mit csinálj aznap, felülírd-e a programot.Erről a pontról bővebben írok majd egy külön bejegyzésben.

6. A fájdalomról további ill. eddig is elhangzott Dolgok..például a Szimpatikus Fájdalom – összefügg vagy nem az empátiás készséggel,nem tudom,de nekem egy időben folyamatosan részem volt benne. Ha manapság megfájdul valamim,mindig visszanézem, járt-e nálam olyan illető,akinek ugyanaz volt a problémája, mert nagyon profin tudok pszeudo mozgásszervi panaszokat produkálni. Erre mondjuk a pécsi buddhista barátoknál tanultam egy nagyon hasznos meditációt,amit először együtt végeztünk,és ezzel sokat segítettek, majdnem normális lett a helyzet ezügyben 🙂

7. A Jucit nem lehet elrontani,csak ha elrontja Saját Kedves Magát 🙂 de olyanokat is tud, hogy ránézéssel elhajlítja a sínt,amit a kézfejére tettek, ezt követően, nehogy lebukjon, gyorsan a fekvenyomó pad alá betol engem, meg Őt, és akkor mutatja, hogy a Rúd volt.

8. Valami van ott a Képzési Helyszínen,ami nekem nem kóser. A teremben semmi bajom, de kint mindig. (persze,közelebb a Lifthez..) Megriadási reflex nem jött, de valami mégis fura. Hozzátenném, a tűrőkémnek nem kottyant meg olyan nagyon, és nyekeregni se szeretnék, ahol van a Gabi meg a Péter,oda megyek,és kész.

9. Van megint egy csomó tanulni-és utánajárnivalóm. Sehol nem találom pl. a Wolf-törvényt per definitionem.

10. Örültem megint Mindenkinek 🙂 (Csilloxot meg lepkehálóval beviszem legközelebb 🙂 )

Péter a PVSK-ban??

február 25, 2010

A PVSK-nak is van egy Lakatos Pétere:

kuksi

Meccs helyett:gyere játszani.

február 25, 2010

ITT A KLIKK

esemény

február 24, 2010

az egyik iskola, ahonnan rengeteg anyagot kaptam, hírlevelében írja:

SMALL TIME COMPANY ROLLS INTO THE BIG LEAGUE:
TRIGGER POINT PERFORMANCE THERAPY SELECTED TO ATTEND ATHLETES’ PERFORMANCE NFL COMBINE PREPARATION PROGRAM

(Austin, Texas) February 24, 2010 — Ten years ago, an athlete seeking to land an NFL Draft pick would have to find a personal trainer, physical therapist, nutritionist, soft tissue specialist, sports psychologist, and several other specialists to help them compete with the best athletes in the world.  But Athletes’ Performance changed that game. For more than a decade, Athletes’ Performance has offered an NFL Combine preparation program, and this year Trigger Point Performance Therapy, a provider of in-home massage therapy products that got its start with Ironman triathletes, is an integral component to this preparation process leading up to the Indianapolis event.

Hármasdobáló center

február 21, 2010

Azt mondják nekem mindig a kosárlabdához jól értők, hogy ha center hármasokat dobál, akkor az különleges, istenadta szerencse a csapatnak. Tegnap Trepák Zoltán azzal kezdte a meccset,hogy dobott 3-at egymás után az első 10 percben. (a szülinapján 🙂 )

Tavaly pont február 22-én

február 21, 2010

Eléggé büszke voltam magamra, hogy Gerzsonnal (16 kg) végrehajtottam 220 swinget.

Holnap 3X 220 swinggel megünneplem az évfordulót (nagyjából fél éve vagyok RKC,ideje valami kis fejlődési mérföldkövet letenni az úton) a 24 kilós Ursulával.

Vagyis 1 év alatt fejlődtem annyit erőben, hogy 8 (ércsd nyóc,nem hat 🙂 ) kilóval nehezebb súllyal 3szor annyit nevetve megcsinálok.

Emlékszem jó ezekre a sokszor éjjeli edzésekre,mert meg kellett csinálni,és sok munkám is volt,nem volt mese. Most azért örülök,hogy fejlődtem valamennyit.

Kettlebell in Kosovo

február 21, 2010

János megérkezett,levele alapján minden ok. Bár mesélte, hogy Szolnokról eltűnt egy csomó kettlebell, azért maradt Neki szerencsére.

Levele, melynek szerfelett örvendtem ma este:

Szia Anikó!
Ma tudtam először edzeni…csak egy fél órát nyomtam,mert átismételtem minden,csak a török felállás nemtudom csinálni mert itt csak beton van,de ha kijön a jó idő,akkor majd a füvön csinálom!Csak egy 16kg van azzal tudok edzeni,de ha majd fejlődőm akkor max többet csinálok.Következő alkalommal majd valamelyik edzéstervedet fogom megcsinálni…Amúgy minden oké,szép a táj ahol vagyunk 700m magasan jó a levegő…

( remélem, azért egy 1000 swing challange-re hazaengedik majd,mert olyan a személyisége, amely jót tesz a csoportszellemnek 🙂 Miért 16-os? azért,mert a cirka 1 hónap alatt főleg dupla súlyokkal és swingen kívül max 16-ossal edzettünk,hogy néhány addig mozgásba nem bevont részt is mozgósítsunk. Ez így volt helyes. Nem szeretem nehéz súlyokkal letámadni a frisseket. El lehet vérezni a csatamezőn egy 8 kilóssal is, de legalább kompenzációs mozgások nélkül 🙂 János fegyelmezettsége és figyelme nagyon gyors eredményeket hozott e rövid idő alatt is Számára.)

19

február 20, 2010

ILYEN NINCS…….VAGYIS VAN………..

Kuncogásra serkent

február 19, 2010

Ez a kis videó, fantörpikus jógapozíciókkal, amíg nincs időm bloggolni, bátran nevessetek-de közben feszíteni ám! 😀