Ízületi gyulladás, második rész

Az előző rész címe, hogy lehet-e kettlebellt fogni ízületi gyulladás esetén?

Mazsolázzuk végig,én mit tennék, ha nem én lennék,hanem egy normális edző, akinek nincsenek olyan másik szakmájából adódó perverz hajlamai,hogy reumás,orthopéd meg hasonló idióta szakmai fórumokon lóg minden szabad percében,és bearanyozza a napját, ha egy ismeretlen kórisme az orra elé kerül, illetve éjszaka fel tudja ébreszteni az a típusú gondolat,hogy vajon az angiopátiás panaszokat a Scahhle-féle vízgyógyászati allűrökkel meg lehet-e állítani a lábfejen stb.

Szerintem mi a teendő, ha valaki besétál, megkérdezi ezt az ízületi panaszos dolgot, és meg is tudja mondani,mi a betegsége neve?

a, ismered a betegséget ( = előző post, legalább háromszázötvenhét további kérdés 🙂 )

b, nem. ( = azonnal nézz utána)

ha ismered is mondjuk a sokízületi gyulladást, hogyan is dönts afelől,hogy kárt okozol-e a szabadsúlyzós edzésekkel Neki vagy nem? Necces,ha az orvost kérdezi meg,mert legtöbb orvos, nem alaptalanul amúgy,hanem mert információhiányban szenved, a súlyzózás hallatán azonnal halálra rémíti a betegét, tehát ez az út nem mindig működik,hogy orvos hozzájárulásával majd szépen elkezdetek dolgozni és minden nagyon szép és jó fog bekövetkezni.

Okosabb stratégia tehát, ha az ízületi gyulladás láthatóan már súlyos következményekkel bír, foglalkozol egyéniben, lehetőleg teljesen súlyzómentesen kezdve az illetővel,aki mozogni szeretne,és finoman elkezdesz a földön- legstabilabb stabilitásban 🙂 dolgozni Vele. Leellenőrzöd a mozgásterjedelmeit, esetleges fájdalomhatárokat, közérzetét mozgás közben/után. Ha a gyulladás sok kisízületet érint,és pl. a kézfej már felvett egy deformitást ( hattyúnyak-őzfej-gomblyuk), nagyon hosszú idő,ha valaha egyáltalán, hogy olyan mozgásformát válasszon a Gyulladásos Személy, amelyben a fogás, fogáserő az egyik alappillér. Sok más lehetőség van. Ha a lábfej deformálódott el, akkor pedig maga a földön kapaszkodó 3pontos talpika nem üzemel, nem kellene a rossz statikára még egy “kis” nehezéket tenni.

Egyéb ízületi gyulladások, amelyek nem krónikusak, hanem mondjuk a légkondi okozta őket, egészen más kategóriába tartoznak, mert van egy egyszeri forgatókönyv, a gyulladás levonulása után alaposan újra kell írni a mozgást,és általában mehet az edzés.

Ha nem ismered a betegséget és sehonnan nem tudsz információt nyerni, jobb,ha nem vágsz bele. Kecsegtető tud lenni az az érzés,mikor mínuszból hozol fel valakit nullára és tovább, de ennek is megvannak a határai. Pavel nagyon helyrerakta ezt annakidején,mikor “órát” tartott a képzésünkön, mindig józanul, a körülmények mérlegelése után. Egy pillanatnyilag negatívnak tűnő döntés nagyon is helyénvaló lehet!

FONTOS: manapság egy edző nem engedheti meg magának, hogy  kizárólag a makkegészséges, problémamentes emberek edzésére készüljön fel. Ezért olvasni, állandóan tanulni kell. Egy-két post nem elég ennek a témának az áttekintésére, de nagyon fontos, hogy ha beesik Hozzád pl.  egy PCP-s, akkor a lehető leghamarabb mindent tanulj meg arról a betegségről,amit csak tudsz. Azért is emelem ki a PCP-t külön,mert van ennek a betegségnek egy különösen gyakori, igen gonosz lehetséges velejárója, amit nem mindig ellenőriznek le rendszeresen, ez pedig az atlantoaxialis ízület érintettsége. Ha nem tud róla az illető, hogy a gyulladás érintette esetleg ezt az ízületet,és az nem úszta meg probléma nélkül, akkor egyetlen deadliftbe ott helyben bele is halhat.

Ma Magyarországon minden tizedik ember cukorbeteg, minden negyedik kiskorú gerincproblémás. Az elhízást, a napi 10-12 óra ülést- ezek a dolgok egy ideig nem fájnak- még nem is említettem, meg az egyéb kopásos-ideg-ferdüléses-izomcsomós sokmindent. Tudni kell,mivel lehet dolgod. Szerencsés megoldás, hogy ahogy az élet hozza,mindig művelődsz ezirányban egy kicsit, magáról a gyulladásról, ízületek működéséről szerintem nagyon izgalmas mindig többet tudni !

Maguk a kifejezetten ízületi betegségek gyakoriság szerint a népességünkben végül:

leggyakoribb az RA, másk nevén PCP.

második helyen az SPA, Bechterew-kór szerepel

ezt követik az ún. arthrosisok, ízületi kopások

Pár szó a kopásról: egy ízület az esetek nagy százalékában azért kopik, mert a tulajdonos  az adott ízületet korlátozott mozgásterjedelemben használja, sokáig. Gondolj bele, hogy a csípőízület, amelyet könnyen el lehet úgy képzelni, mint egy mikrofonfejet (combcsont feje) tartalmazó gömböt,mindig csak előre-hátra mozgásokat végez,sose szép köröket, íveket,amire az Örökkévaló kitalálta még régebben 🙂 . Be fog rozsdásodni, a rozsda meg fogja enni-és semmi mást nem kellett volna csinálni ez ellen,mint ÁTmozgatni. Nem futni, erőlködni, hanem az ízület teljes mozgásterjedelmét megtartani…..

Végül:szándékosan nem írtam túl részletesen. Ha valamit ebből a postból nem értesz, a lehető legjobb alkalom a “pengék élesítésére”,kezdj el azonnal jegyzeteket készíteni Magadnak!

Ki tudja, hátha holnap csörög a telefonod, és azt mondja Valaki a vonal túlsó végén: Bechterew-kórral jelentkezhetek az Ön edzéseire?” Ugye,milyen jó dolog lenne,ha rögtön tudnád,miről van szó, tudnál kérdezni az állapotáról, lehet,hogy csak valami enyhe érintettség a HLA B27 jelenléte ellenére, és mozoghat Nálad, lehet,hogy azt kell mondanod, sajnos, ebben az esetben veszélyes lenne, de az,aki felhívott, tudni fogja, hogy tájékozott, körültekintő szakemberrel beszélt,aki meggondolja, mit csinál. És ez a nem mindegy.

Reklámok

7 hozzászólás to “Ízületi gyulladás, második rész”

  1. efg Says:

    Nekem ez a poszt (meg az előző is) nagyon tetszik. Köszönöm szépen. 🙂

  2. cscsaky Says:

    Kegyed geniális és mellesleg gondolatolvasó. Csörgött a telefonom és egy ifjú tűzoltó kérdezte meg, hogy kezdődő gerincsérvszerűséggel jöhetne-e hozzám edzésre. Merthogy szokott néha fájni a dereka és ezt nem szereti. Meg hogy az egyik kollégája csinálja azt a kettlebellt és megizmosodott tőle.

  3. anikyo Says:

    Lenyűgöző!!!!!!! 🙂

  4. Szajdán Zsolt Says:

    Szia Anikó!
    Jó ez a cikk és hogy időt szakítasz ilyen dolgokra is.
    Jómagam is szenvedtem boka ízületi fájdalmaktól ami amiatt jött elő hogy a nem tanultam meg a hegyes guggolási technikát és a nagy súllyal végzett sok ismétléses swing meghozta a sérülést

    Van egy idősebb testépítő ismerősöm aki azt mondta a kettlebellre hogy a sok ismétlés és a speciális mozdulatok miatt ízületi szempontból rendkívül veszélyes

  5. Tiekuanyin Says:

    Zsolt,
    ez a minimum. a kommented egy külön post tárgyát képezi majd.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s


%d blogger ezt kedveli: